Det var like før jul i fjor at Harstadmester1 hadde oppstart på prosjektet i Landsåshallen. Rommet hvor den gamle squashhallen var, skulle deles av til to etasjer med styrketreningsrom i andre etasje og kontor og e-sportrom i første etasje. Målet var å kunne ha overlevering før sommerferien. Men rett etter påske var prosjektet ferdig og klar for overtakelse.
Les også: Dette blir et flott sted for ungdommene i Harstad
God planlegging og grundig gjennomgang
Harjo kom inn i prosjektet etter kontrakten var signert. Han tok raskt opp tråden og begynte å velge løsninger og produkter til prosjektet.
– Vi hadde en god kommunikasjon i gruppen. Både med byggherre, driftsansvarlig og underleverandører. Utfordringer som dukket opp, ble avklart kjapt slik at vi unngikk unødig stopp, sier Harjo og legger til at god planlegging og god kommunikasjon er avgjørende for å holde momentumet oppe i framdriften.
– Det som kunne vært en utfordring med framdriften er at underleverandørene var booket inn senere i prosjektet. Men med god dialog var også underleverandørene våre var veldig fleksible og kunne gjøre jobben på et tidligere tidspunkt enn først avtalt. Dermed klarte vi å opprettholde framdriften, sier Harjo.
Å ha en god struktur og kontroll på prosjektet, er viktig for Harjo. En god egenskap som kommer til nytte når Arbeidstilsynet dukker uanmeldt opp på byggeplassen for kontroll.
– Jeg synes det er veldig bra at Arbeidstilsynet gjennomfører slike kontroller. Det er bra for bransjen. Samtidig kjente jeg litt på stresset når de ringte og sa at var på vei opp på byggeplassen. Jeg gikk runden sammen med dem og det var godt å se at også gutta hadde full kontroll. Det ble ingen anmerkninger fra Arbeidstilsynet. Det er noe å være stolt over – og samtidig som vi fortsetter den gode jobben med full kontroll på byggeplassen, sier han.
Gjennomførte overtakelse med bravur
Torsdag 4. april ble overtakelsen gjennomført i Landsåshallen. På overtakelsen stilte Harstadmester1 med prosjektlederne Vegard Harjo og Thomas Fredly sammen med daglig leder Mathias Kildal, Eli-Jeanette Olsen som er fagkoordinator park- og idrett representerte byggherren (Harstad kommune), Ronny Sørensen som representerer Landsåshallen som er driftsansvarlig), prosjektleder Oddbjørn Larsen fra Haneseth og Terje Seljestuen fra Hinnstein som har vært byggeleder.
– På overleveringen går vi i hovedsak gjennom en liste vi utarbeidet på ferdigbefaringen to uker tidligere. Her går vi gjennom små og store bemerkninger, hva som er blitt utført og hva som gjenstår for at prosjektet skal bli ferdigstilt. Selv om bygget er overlevert byggherren, er det som regel alltid noe småting som gjenstår før prosjektet er ferdigstilt. Det var det også her, sier Harjo.
– Fra vår side har dette vært et veldig givende prosjekt å være med på. Det er alltid litt ekstra fint å bygge noe som så mange i kommunen får glede av. Så er det selvsagt ekstra artig at vi klarer å levere før fristen og samtidig få gode tilbakemeldinger underveis i prosjektet, sier han.
Eli-Jeanette Olsen, som representerer byggherren – altså Harstad kommune, er svært fornøyd med prosjektet.
– Som byggherre er jeg veldig tilfreds med prosjektets gjennomføring. Det er ikke ofte kommunen opplever så effektiv fremdrift slik at prosjektet kan overleveres til byggherre før avtalt kontraktsfestet tid. I dette tilfellet er det snakk om 2 til 3 måneder, noe som er veldig gledelig. Det betyr i praksis at brukerne av Landsåshallen kan ta i bruk splittenytt styrketreningsrom og e-sportrom tidligere enn planlagt, sier hun.
– Samarbeidet både med Harstadmester 1 (totalentreprenør), Hinnstein (byggeleder) og Landsåshallen (driftsansvarlig) har vært upåklagelig. Det er en sann glede å jobbe med prosjekt når alle er løsningsorientert, fleksibel, faglig dyktig og strukturert. Her har kommunen bidratt til å legge til rette flere møteplasser med fokus på fysisk aktivitet og felleskap. Jeg synes resultatet ble kjempebra og håper arealene blir godt brukt og ikke minst godt tatt vare på.
Ronny Sørensen som representerer Landsåshallen er også veldig fornøyd med prosjektet og forteller at planleggingen med å åpne opp for drift av rommene er i full gang.
– Om kort tid vil de første treningsapparatene komme på plass i styrketreningsrommet. Vi vurderer derfor å kunne åpne opp rommet for at andre kan bruke det. Eksempelvis kan et alternativ være at fysioterapeuter og kundene deres kan bruke styrketreningsrommet her for opptrening. Men detaljene av bruken er noe vi må komme tilbake til. Det viktigste for oss er at rommet blir brukt, sier Sørensen.
Lyst å lese mer om prosjektet?
Klikk denne linken som tar deg til saken Hinnstein har publisert.