Mens de nye huseierne ikke bare er i en annen by, men for tiden oppholder seg på et annet kontinent, bygger Harstadmester1 hjemmet til familien her i Harstad.
– Det er svært sjelden at vi har oppdrag hvor kunden er på et annet kontinent under byggeperioden. Men god planlegging og god kommunikasjon, så løser vi dette på en veldig god måte, forteller daglig leder Mathias Kildal og prosjektleder Thomas Fredly.
Det vesentlige er god kundekontakt
Å bygge et helt nytt hus er ofte en ekstra spennende opplevelse. Med et helt blankt lerret, har man mulighet til å bygge boligen akkurat slik man ønsker. Selv om Harstadmester1 har en jevn tilflyt av slike prosjekter, er det oftest ombygging eller renovering av boliger som er det mest vanlige.
– Når det kommer til denne boligen, var vi med i en anbudskonkurranse. Allerede da visste kunden at familien kom til å være på andre siden av jorden i flere måneder av byggetiden. For dem var det derfor viktig å ha en avtale med et firma de hadde fått et godt inntrykk av, som skjønte deres ønsker med boligen og som de kunne stole på. At vi vant anbudet, viser at kunden har enorm tillit til hvem vi er og den jobben vi skal gjøre, forteller Mathias.
Tillit er ikke noe man tar, det er noe man jobber og gjør seg fortjent til å få. Det vet gutta i Harstadmester1 og jobber hver dag for å opprettholde den gode tilliten til alle sine kunder og samarbeidspartner.
– Vi hadde et tidsskjema vi måtte forholde oss til før kunden skulle reise ut av landet. Innen den tid, måtte vi få på plass ganske mange store og små detaljer. Kunden var også tvungen til å ta store beslutninger tidlig i prosessen som vi vanligvis ville tatt på byggemøter underveis i byggeprosjektet, forteller Mathias og Thomas.
Før familien forlot landet, var alle utvendige detaljer og de fleste innvendige avklaringene klarert. Det gjenstår kun noen få detaljer som må avklares i løpet av månedene som kommer. Dette løses via planlagte møter over Teams.
– Å holde en god kommunikasjon er viktig til tross for at det er seks tidssoner mellom oss. Det betyr bare at vi også planlegger teamsmøtene på en god måte. Å ha alt avklart, er en veldig bærekraftig måte for oss å arbeide på. Når vi har rammene klare, kan vi planlegge innkjøp og opprettholde en god og jevn framdrift på boligen, forteller Mathias.
Ønsket et hus tilpasset deres behov
For kunden var det viktig å ha en bolig som var tilpasset deres behov.
– I den tiden vi er inne i nå, hvor kostnadene generelt er høye, ser vi at flere ønsker fornuftige boliger hvor stikkordet er vedlikeholdsfritt. Det har også vært et ønske for familien her, som blant annet har valgt en bordkledning med lengre vedlikeholdsintervall. Innvendig har de valgt korkvinyl på gulvet – som både er slitesterkt og behagelig å gå på, forklarer Mathias og Thomas og legger til at familien også har valgt andre smarte løsninger som passer dem godt.
– De har valgt å ha en direktedør fra garasjen og inn i boligen. Under trappa til andre etasje har familien et ønske om å utnytte dødarealet, derfor bygger vi en praktisk bod for familien her. Stuen har selvsagt den beste utsikten, og balkongen er plassert for å få utnyttet ettermiddagssola maksimalt, forklarer Mathias.
Ved hjelp av Harstadmester1 og arkitekt i Vestlandshus ble kundens egne tegninger og tanker om til en bolig som fungerer både nå i småbarnsfasen, men også videre ut i livet med større barn.
Den gode oppfølgingen gir trygghet
Familien kommer hjem til Norge rundt påske og har i større grad muligheter til å stikke innom og se på framdriften av det nye dere hjemmet deres. Men å sitte på andre siden av jordkloden mens huset bygges, er ikke et stort problem for Håvard og Erika.
– Før vi reiste til USA hadde vi flere møter med Harstadmester1. Sammen med prosjektleder og fagkyndige snekkere gikk vi gjennom huset, hvilke valg vi ønsket og alle små og store detaljer, sier Håvard og Erika.
De forteller at de i forkant av møtene med Harstadmester1 hadde brukt mye tid på å forberede seg. De skrev ned alt de lurte på, hvilke tanker og ønsker de hadde for huset.
– God forberedelse førte til veldig ryddige møter og Harstadmester1 kom med ærlige innspill og gode råd til våre ønsker og til valgene vi måtte gjøre, forteller de.
Ettersom familien planla tur til USA, ga Harstadmester1 et råd om å leie inn en takstmann som kunne fungere som en objektiv tredjepart i prosjektet. Takstmannens jobb ville være å gå gjennom prosjektet på stedet mens familien var i USA.
– Vi har hatt såpass mye kontakt i forkant av oppstart av husbyggingen at vi er trygge på at prosjektet er i gode hender hos Harstadmester1. I tillegg har vi jevnlige byggemøter pr telefon. Har vi spørsmål, får vi svar både over telefon og epost. Vi har også fått bilder og til og med dronevideo av prosjektet underveis, sier de to og forteller at Harstadmester1 har gjort et godt og solid inntrykk på dem siden de første møtene i anbudsrunden.
– Vi hadde på forhånd hørt mye bra om firmaet, og vi fikk en god følelse etter møtene. Deres fagkunnskap, genuine interesse for et godt samarbeid underveis i byggeprosessen og ønske om å levere oss et produkt som blir slik vi ønsker trygget oss i valget. I tillegg kom de med et konkurransedyktig tilbud på prosjektet, og da var valget enkelt, forteller de to.
– For oss er det en stor tillitserklæring å signere avtale med Harstadmester1 for bygging av bolig mens vi er i USA. Vi kan virkelig anbefale Harstadmester1 på det sterkeste, avslutter Erika og Håvard.